Mt 26,14-30: AZ UTOLSÓ VACSORA

Halász Zsolt

17 A kovásztalan kenyerek első napján odamentek a tanítványok Jézushoz, és megkérdezték tőle: Hol akarod megenni a páskavacsorát, hol készítsük el? 18 Ő ezt válaszolta: Menjetek a városba egy bizonyos emberhez, és mondjátok neki: A Mester üzeni: Az én időm közel van, nálad tartom meg a páskavacsorát tanítványaimmal. 19 A tanítványok úgy tettek, amint Jézus parancsolta nekik, és elkészítették a páskavacsorát. 20 Amikor beesteledett, asztalhoz telepedett a tizenkét tanítvánnyal. 21 Miközben ettek, így szólt: Bizony mondom nektek, hogy közületek egy el fog árulni engem. 22 Ekkor nagyon elszomorodtak, és egyenként kezdték kérdezni tőle: Talán csak nem én vagyok az, Uram? 23 Ő pedig így válaszolt: Aki velem együtt mártja kezét a tálba, az árul el engem. 24 Az Emberfia elmegy, amint meg van írva róla, de jaj annak az embernek, aki az Emberfiát elárulja: jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik. 25 Megszólalt Júdás is, az áruló, és ezt kérdezte: Talán csak nem én vagyok az, Mester? Ő azt felelte neki: Te mondtad. 26 Miközben ettek, Jézus vette a kenyeret, áldást mondott, és megtörte, a tanítványoknak adta, és ezt mondta: Vegyétek, egyétek, ez az én testem! 27 Azután vette a poharat, és hálát adva nekik adta, és ezt mondta: Igyatok ebből mindnyájan, 28 mert ez az én vérem, a szövetség vére, amely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára. 29 De mondom nektek, nem iszom mostantól fogva a szőlőtőnek ebből a terméséből ama napig, amelyen majd újat iszom veletek Atyám országában. 30 Miután elénekelték a zsoltárokat, kimentek az Olajfák hegyére.


17-35. Ez a szakasz azt írja le, amit utolsó vacsorának nevezünk, azt az étkezést, amiből a keresztények az úrvacsorának (communio, eucharistia) nevezett gyakorlatukat eredeztetik (ld. 1Kor 11,17-34). Ebben az összefüggésben ez a zsidó húsvéti étkezés volt, amit az egy hétig tartó kovásztalan kenyerek ünnepének első napján ünnepeltek (ami napnyugta után kezdődött) – ld. Exod 12. Az első nap a Nisan 14. volt, amit a húsvéti előkészület napjának is neveztek. A húsvéti ételt 14. napnyugtája után ettek meg, vagyis tulajdonképpen 15-én, mert a zsidó naptári nap napnyugtával kezdődött és végződött.

17. a kovásztalan kenyerek (ünnepének) első napján– Nisan hónap (március-április) 14. napja a Pászka ünnepére való felkészülés napja. A Pászka-vacsorát a 14. nap naplementéje után ették meg, ezért ez technikailag a 15. nap volt, mivel a zsidó nap napszálltától napszálltáig tart. A kovásztalan kenyér ünnepe egy hétig, azaz Nisan 15. napjától a 21. napig tart. (ld. Lev 23,5-6), de Jézus idejében az egész időszakot Nisan 14-21. – ezzel a névvel illették.

A páskavacsora tehát este volt és egyszerre történt, de az ünnep, aminek ez a kezdetét jelentette, még egy hétig tartott. Az emberek eltüntettek az otthonukból minden kovászt annak emlékére, hogy elődeik kivonultak Egyiptomból és a kenyérnek még megkelni sem volt ideje akkor a sietség miatt. Az ünnepre emberek ezrei tódultak Jeruzsálembe az egész római birodalomból.

18-30. Ezek a bibliai versek azt mutatják, hogy Jézus a húsvéti vacsorát a keresztrefeszítése előtti estén a tanítványaival együtt költötte el.

18-19. Amint az a Jézus jeruzsálemi bevonulásához használt szamár esetében történt (21,1-3), ez előre elrendezett esemény lehetett, vagy Jézus természetfeletti tudását és tekintélyét jelzi. / az én időm – Tulajdonképpen Jézus a halála idejére utal.

23. aki velem együtt mártja kezét a tálba – Az volt a szokás – amit ma is gyakorolnak a közel-keleti országok némelyikében -, hogy egy darab kenyeret, vagy kenyérbe csavart húsdarabot véve egy az asztalon lévő szószos tálba mártották. Nincs konkrét utalás az áruló személyére, mivel mindannyian belemártották ételüket a tálba a húsvéti rituálé során. / árul el engem – Abban a kultúrában – ahogy manapság az arabok között – valakivel együtt étkezni egyenértékű volt azzal a nyilatkozattal, hogy “a barátod vagyok és nem fogok ártani neked”. Ez a tény Júdás tettét még megvetésre méltóbbá tette (ld. Zsolt 41,9).

24. Mint oly sok bibliai szöveg, ebben is az isteni szuverenitáshoz emberi felelősség kapcsolódik anélkül, hogy a kettő közti feszültségre utalna. Az isteni Messiás halálát megjósolták az Ézs 52,13-53,12-ben, de az aktuális előkészítői teljes mértékben felelőssek. / jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik – Megcáfol mindenféle univerzalizmust (vagyis, hogy mindenki meg lesz váltva) vagy annihilacionizmust (vagyis, hogy az elveszett egyszerűen abbahagyja tudatos létet a halál után).

26. Ennek a sacramentumnak bármely nevét használjuk is, az valamely dimenzióját emeli ki annak. Úrvacsora, mert Jézusnak a tanítványaival elköltött ünnepi vacsorájára utal; eucharistia (hálaadás), mert abban hálát adunk Istennek a Krisztus értünk való tettéért; communio, mert azáltal közösségben vagyunk Istennel és a többi hívő kereszténnyel. Ahogy a kenyeret esszük és isszuk a bort, csendben elgondolkozunk és felidézzük magunkban Jézus halálát és visszajöveteléének az ígéretét, hálásak vagyunk Isten csodálatos ajándékáért, és örvendezünk a Krisztussal és más hívőkkel való találkozásnak.

28. Miként viszonyul Jézus vére az új szövetséghez? A régi szövetség alatt az emberek (azok, akik Jézus előtt éltek) Istent csak a papon és az állatáldozaton keresztül szemlélhették. Most minden ember közvetlenül járulhat Isten elé a hitén keresztül, mert Jézus halála Isten szemében elfogadhatóvá tett bennünket (Róma 3,21-24).

29.  újat iszom veletek Atyám országában – A messiási asztalnál  (ld. Lk 22,16). Jézus újra biztosítja tanítványait a halál feletti győzelméről és a vele való jövőbeli életükről. A következő néhány óra látszólagos vereséget mutat, de nemsokára megtapasztalják a Szent Lélek hatalmát és tanúi lesznek az evangélium üzenete nagy terjedésének. És egy napon együtt lesznek – mi mindannyian együtt leszünk Isten új királyságában.

30. elénekelték a zsoltárokat – A húsvéti közösséget az egyiptomi hallél zsoltárokkal, azaz a Zsolt 115-119-cel zárták le. A Zsolt 113-114-t a páskavacsora előtt énekelték.

szovegzar

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s