A nagyhét eseményei

Az evangélium szerzői nagy mennyiségű anyagot szenteltek műveikben azoknak az eseményeknek, amelyek Jézus keresztrefeszítéséhez vezettek. Földi szolgálatának utolsó hete a Jeruzsálembe való dicsőséges bevonulással és annak a tömegnek a „hozsannázásával” kezdődik, amely napokkal később „Feszítsd meg!”-et kiáltott még a hét lezárulása előtt. Jézus nyilvánvalóan a hét legnagyobb részét nap közben a templomban való tanítással töltötte. Estéit Mária, Márta és Lázár otthonában töltötte Betániában. Ennek a hétnek a legjellegzetesebb eseménye a a szanhedrin összeesküvése, Jézus megvádolása és letartóztatása. A Golgota felé vezető útját ma Jeruzsálemben Via Dolorosaként („A szenvedés útja”) ismerik. Azután következett a feltámadás. A feltámadás (pontosabban: „feltámaszttatása” (passivum), mivel Jézus nem magától támadt fel, hanem az Atya támasztotta fel őt – fontos, nem elhanyagolandó bibliai üzenet!) után Jézus további negyven napig szolgált felemeltetése (szintén csak nem magától emelkedett a mennybe, hanem az Atya emelte fel őt!) előtt.

Nap Esemény Bibliai hivatkozás
Vasárnap[1] Dicsőséges bevonulás Jeruzsálembe Mk 11,1-11
Hétfő Jézus „megtisztítja” a jeruzsálemi templomot Mk 11,15-19
Kedd A szanhedrin[2] kétségbe vonja Jézus tekintélyét és hatalmát Lk 20,1-8
Jézus megjövendöli a jeruzsálemi templom pusztulását és saját visszatérését Mt 24,25
Mária megkeni Jézust Betániában Jn 12,2-8
Júdás megalkuszik a zsidó vezetőkkel Jézus elárulására Lk 22,3-6
Csütörtök Jézus elfogyasztja a pászkavacsorát tanítványaival és elrendeli az emlékező étkezést, az „úrvacsorát” Jn 13,1-30
Jézus imádkozik a Gecsemáné kertben tanítványaiért Mk 14,22-26

Jn 17

Péntek Jézus megvádolása és letartóztatása a Gecsemáné kertben Mk 14,43-50
Jézust kikérdezi Annás, a volt főpap Jn 18,12-24
Jézust elítéli Kajafás és a szanhedrin Mk 14,53-65
Péter háromszor tagadja meg Jézust Ln 18,15-27
Jézust a szanhedrin formálisan elítéli Lk 22,66-71
Júdás öngyilkossága Mt 27,3-10
Jézus pere Pilátus előtt Lk 23,1-5
Jézus megjelenik Heródes Antipasz előtt Lk 23,6-12
Pilátus Jézust formálisan, jogilag halálra ítéli Lk 23,13-25
Jézust kigúnyolják és két rabló között keresztrefeszítik Mk 15,16-27
A templom kárpitja Jézus halálakor ketté hasad Mt 27,51-56
Jézus eltemetése Arimátiai József sírjába Jn 19,31-42
Szombat
Vasárnap Jézust az Atya feltámasztja Lk 24,1-9

[1] Valójában a zsidó hét napjainak nincs elnevezése, hanem csak sorszáma (első nap, második nap stb.), ahogy az a bibliai teremtéstörténetben is látszik; egyedül a hét utolsó, azaz hetedik napja kapta a sabbat nevet (szombat).

[2] Zsidó főtanács, amely a római birodalmon belül viszonylagos önállósággal intézte a Júdea tartományban élő zsidóság ügyeit.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s